Het verbussen van een uurwerk

uurwerk achterkant

Hier laat ik zien, wat er komt kijken bij het verbussen (lagers vernieuwen) van een klok. 

 

Het lijkt zo te zien mee te vallen. Maar als we beter kijken, zien we dat veel lagers zijn uitgesleten. Daarnaast is de olie vies geworden. 

uitgesleten gat

Hier een lager die uitgesleten is. Het puntje wat je ziet is het asje van een rad.

uitgesleten gat

Hier nog een uitgesleten lager.


uitgesleten gat

Dezelfde lager als hiervoor, maar dan dichter bij.

raderen

De achterkant is hier verwijderd. Hier zien we 2 rijen raderen boven elkaar. De linkerrij is voor het slagwerk.

De rechterrij is voor het loopwerk (de wijzers).

achterkant (platine)

Hier zien we de binnenkant van de achterplaat. Zie de olie!


uitruimen met ruimer

Hier is de platine schoongemaakt. Er boven ligt een ruimer. Hier kan je het gat mee vergroten. Daarnaast gebruik ik het om het uitgesleten gat weer mooi rond te krijgen en te zorgen dat dit gat weer mooi in het midden zit, waar het hoort. Door het uitslijten, is het gat weggelopen uit het midden. 

uitruimen met ruimer

Als we het gat niet netjes in het midden plaatsen, dan bestaat de kans dat de raderen niet goed in elkaar grijpen. Hierdoor kan het uurwerk stoppen met lopen of slaan.

uitruimen met ruimer

Het uitgeruimde gat van dichtbij.


verbusapparaat

Nu gaan we met het verbusapparaat een gat boren, zodat er een busje in geplaatst kan worden. Er zijn verschillende soorten ( messing en brons) en maten busjes.  

busjes

Hier een doosje met verschillende busjes (messing).

nieuw busje

Hier zit er een nieuw busje in. Daarnaast ligt er nog een los busje. Alleen om te laten zien hoe het er uit ziet.


voorkant verbust

Het gaat dus niet om 1 busje die je bij een klok moet verbussen, maar om verschillende. Dit kost redelijk wat tijd.

achterkant verbust

Hier de achterkant met nieuwe busjes.